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Jueves 13 de noviembre | 12:30 p.m.
Presenta: Rachid Laajaj - Universidad de los Andes.
Coautora: Maria Camila Ortiz Alvarez
Measuring the Climate Adaptation Gap
This paper presents a new approach to decompose the effects of climate change on agriculture into the direct effect of a change in climate conditions and the effect of imperfect climate adaptation. We first provide a theoretical framework showing that to capture both effects, a regression should model agricultural outcomes as a function of both the change in expected weather conditions and its absolute value. The former captures the direct effect, which may be positive or negative, while the absolute value accounts for the fact that any deviation in expected weather, regardless of its direction, creates a need for adaptation, causing inefficiency until the farmer fully adjusts her farming decisions. We further derive econometrically how, in the presence of both a direct and adaptation effect, the omission of the absolute value of the change in expected weather, a common limitation in previous studies, compromises the interpretation of the results. Our analysis predicts that the coefficient(s) in front of the absolute value in weather change should be negative in the presence of a Climate Adaptation Gap (CAG). We take this prediction to US and Colombian data, using the long-differences methodology and variations in expected temperature and precipitation over long periods. The results confirm the existence of a significant CAG in both countries, though substantially larger in Colombia.

Jueves 27 de noviembre | 12:30 p.m.
Presenta: Román Andrés Zárate - University of Toronto.
Coautores: Josefa Aguirre y Fernanda Ramírez-Espinoza
Violencia en la Escuela
Este artículo estima el impacto de la violencia perpetrada por pares y por el personal escolar sobre los estudiantes víctimas. A partir de datos administrativos de Chile que vinculan reportes de violencia escolar con registros educativos individuales, abordamos limitaciones metodológicas que han dificultado la identificación de los efectos causales de la violencia escolar en el corto, mediano y largo plazo. Usando un diseño de diferencias en diferencias con emparejamiento, encontramos que la exposición a la violencia escolar tiene efectos negativos persistentes: el ausentismo aumenta entre un 46 % y un 64 %, las tasas de repitencia se duplican, y tanto las calificaciones como los puntajes en pruebas estandarizadas disminuyen significativamente, con impactos que se extienden hasta por cuatro años. A largo plazo, las víctimas presentan una probabilidad sustancialmente menor de graduarse de la educación secundaria o matricularse en la universidad. Los efectos son más severos cuando la violencia es perpetrada por adultos que cuando proviene de pares. Evidencia complementaria de encuestas muestra que los incidentes reportados se asocian con mayores percepciones de violencia y discriminación, así como con una menor sensación de pertenencia escolar y menores expectativas por parte de los docentes. Aunque estos efectos psicológicos y de percepción desaparecen un año después de los incidentes, las consecuencias educativas adversas persisten, evidenciando cómo experiencias de violencia, incluso breves, pueden generar desventajas educativas duraderas.













