IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/p/col/000089/018192.html
   My bibliography  Save this paper

Efecto de ingresar a la carrera docente oficial sobre el salario y la salud Hernando Bayona-Rodríguez, Sebastián Melo

Author

Listed:
  • Hernando Bayona-Rodríguez
  • Sebastián Melo

Abstract

Esta investigación estudia el efecto de ser admitido en la carrera docente oficial sobre los salarios y la salud. Para esto, emplea información de la primera convocatoria para la carrera docente en 2004 en Colombia, después de la reforma del estatuto docente, e información de los docentes diez anos después. Esta investigación utiliza un diseno de Regresión Discontinua como estrategia de identificación para estimar el efecto causal (ITT y TOT), que aprovecha la exogeneidad generada por el umbral mínimo requerido para ser aceptado en la carrera docente oficial. Los resultados sugieren que ser admitido en la carrera docente oficial tiene efecto en salarios más alto, un mayor número de meses laborales por ano, una mayor probabilidad de continuar en el sector educativo y ningún efecto en tener un trabajo adicional. En relación con resultados en salud, se encuentra que los maestros admitidos en la carrera docente oficial se enferman más que sus pares que no ingresaron, medidos en número de días de incapacidad; además, son los maestros de mayor edad quienes se enferman más.

Suggested Citation

  • Hernando Bayona-Rodríguez & Sebastián Melo, 2020. "Efecto de ingresar a la carrera docente oficial sobre el salario y la salud Hernando Bayona-Rodríguez, Sebastián Melo," Documentos CEDE 18192, Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE.
  • Handle: RePEc:col:000089:018192
    as

    Download full text from publisher

    File URL: https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/41130/dcede2020-18.pdf
    Download Restriction: no
    ---><---

    More about this item

    Keywords

    Palabras Claves: Carrera docente; mercado laboral docente; salud laboral docente; regresión discontinua.;
    All these keywords.

    JEL classification:

    • I21 - Health, Education, and Welfare - - Education - - - Analysis of Education
    • I28 - Health, Education, and Welfare - - Education - - - Government Policy
    • I12 - Health, Education, and Welfare - - Health - - - Health Behavior
    • I18 - Health, Education, and Welfare - - Health - - - Government Policy; Regulation; Public Health
    • J45 - Labor and Demographic Economics - - Particular Labor Markets - - - Public Sector Labor Markets

    Statistics

    Access and download statistics

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:col:000089:018192. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: Universidad De Los Andes-Cede (email available below). General contact details of provider: https://edirc.repec.org/data/ceandco.html .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.