IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/p/col/000089/020086.html
   My bibliography  Save this paper

Análisis económico y de impacto fiscal de un proyecto de educación para 40 municipios en el sector rural

Author

Listed:
  • infocede

Abstract

El objetivo de este trabajo es evaluar el impacto fiscal y los beneficios sociales de llevar a cabo la primera fase del programa para el mejoramiento de la calidad y aumento de la cobertura escolar en el sector rural, que será implementado por el Ministerio de Educación Nacional. Los beneficiarios del programa serán 40 municipios rurales, en razón a la baja cobertura y calidad de la educación en las zonas rurales. El trabajo está dividido en tres partes. En la primera se estiman funciones de ingreso, ecuaciones de salud y de probabilidad de asistencia a la escuela para determinar los coeficientes que serán usados en la cuantificación del beneficio social del programa. La segunda parte está dedicada a examinar las finanzas públicas de los municipios y el impacto que sobre éstas tendría la primera fase del programa. La tercera parte examina el beneficio social neto de implementar el programa. El análisis fiscal muestra que los costos recurrentes implícitos que harían el programa viable, estarían entre 5% y 10% de los ingresos de libre disposición de los municipios. Esto permitiría un aumento en la cobertura global del 52%, a entre 63% y 74%. El análisis costo beneficio muestra que el beneficio de mercado derivado del programa depende básicamente del aumento en el número de asistentes y en el número de anos adicionales de escolaridad alcanzados.

Suggested Citation

  • infocede, 1999. "Análisis económico y de impacto fiscal de un proyecto de educación para 40 municipios en el sector rural," Documentos CEDE 20086, Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE.
  • Handle: RePEc:col:000089:020086
    as

    Download full text from publisher

    File URL: https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/8091/dcede1999-17.pdf
    Download Restriction: no
    ---><---

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:col:000089:020086. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: Universidad De Los Andes-Cede (email available below). General contact details of provider: https://edirc.repec.org/data/ceandco.html .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.