CESED

Consumo de drogas

Exploring social inclusion strategies for public health research and practice: The use of participatory visual methods to counter stigmas surrounding street-based substance abuse in Colombia.

Autor: Amy E. Ritterbusch

This paper presents the participatory visual research design and findings from a qualitative assessment of the social impact of bazuco and inhalant/glue consumption among street youth in Bogotá, Colombia. The paper presents the visual methodologies our participatory action research (PAR) team employed in order to identify and overcome the stigmas and discrimination that street youth experience in society and within state-sponsored drug rehabilitation programmes. I call for critical reflection regarding the broad application of the terms ‘participation’ and ‘participatory’ in visual research and urge scholars and public health practitioners to consider the transformative potential of PAR for both the research and practice of global public health in general and rehabilitation programmes for street-based substance abuse in Colombia in particular. The paper concludes with recommendations as to how participatory visual methods can be used to promote social inclusion practices and to work against stigma and discrimination in health-related research and within health institutions.

logo pdfVer documento

Opiniones ciudadanas ante las políticas antidrogas en seis ciudades de América Latina.

Autor: Miguel García Sánchez

El objetivo del trabajo es explorar las opiniones y actitudes que los ciudadanos de seis ciudades latinoamericanas tienen frente a las drogas –su consumo y producción–, y las políticas antidrogas. El trabajo se pregunta sobre qué tan liberales son las opiniones de los ciudadanos sobre las drogas y políticas de drogas, si hay alguna diferencia con respecto a este tema entre las distintas ciudades latinoamericanas, y cuál es la relación entre factores socio-demográficos, ideológicos y contextuales con estas opiniones y actitudes. Los datos indican que estas opiniones son función de su posición ideológica, qué tan liberales son sus actitudes morales, las características del entorno social con respecto a los niveles de consumo de drogas y los niveles de inseguridad de los barrios donde viven.

logo pdfVer documento

Diagnóstico Participativo del Consumo de Drogas en Niños y Adolescentes en el Centro de Bogotá.

Autores: Amy E. Ritterbusch y Edna Bautista

logo pdfVer documento

Presentación de la Evidencia en salud Pública de las intervenciones de prevención, mitigación y superación frente al abuso de los siguientes psicoactivos: in halantes y heroína.

Este documento hace una presentación de la Evidencia en salud pública de las intervenciones de prevención, mitigación y superación frente al abuso de los siguientes psicoactivos; inhalantes y heroína y elabora una guía para el análisis de resultados de la Política Nacional para la reducción del consumo de Sustancias psicoactivas y su impacto.

end faq